تبلیغات
::آخرالزمان و مهدويت:: ::آخرالزمان و مهدويت:::: آخرالزمان و مهدويت ::
حدیث روز 
 

مدیریت وبلاگ
 صفحه  نخست

 پیام
به مدير سايت

 

  تبديل به صفحه ي خانگي

 

 اضافه کردن به علاقه منديها

 

خبرنامه
خبرنامه

برای دریافت خبرنامه نام و ایمیل خود را بنویسید

نام :
ایمیل :
مشترک غیرمشترک
 
 

مطالب وبلاگ
آخرین مطالب

كلمه آخرالزمان به بخشى از زمان گفته مى‏شود كه نسبت‏به كل زمان اين دنيا بخش پايانى و نهايى آن محسوب مى‏شود. به عبارت ديگر ادوار زمانى به دو بخش تقسيم مى‏شود كه به بخش دوم آن آخرالزمان گفته مى‏شود و آغاز اين بخش دوم ظهور حضرت رسول اعظم اسلام (ص) است كه مطلع آن بعثت آن حضرت است 

     

 

 متن کامل سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه - کامل   

خطیب نماز جمعه تهران پیش از آغاز خطبه‌ها به نمازگزارانی كه در دانشگاه تهران، اطراف دانشگاه و خیابان‌ها حضور دارشتند، تذكر داد:مراقب باشید جایگاه و قداست نماز جمعه با اظهارات و شعارهایی كه جنبه‌ عمومی و اصولی ندارد آلوده نشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌ اول نماز جمعه تهران تاكید كرد: این جایگاه مقدس سرمایه عظیم همه‌ دوران اسلام است و امروز جزء مهمترین میدان‌های فضائل اسلامی و انسانی در كشور ماست.

وی با اشاره به در پیش داشتن سالگرد اقامه‌ اولین نمازجمعه در تهران پس از انقلاب اسلامی نیز اظهار كرد: این نمازجمعه بی‌شباهت به نمازجمعه‌ هفته‌های اول انقلاب به امامت آیت‌الله طالقانی نیست كه جمع زیادی از مردم با همه سلیقه‌ها در آن شركت می‌كردند. ان‌شاءالله بتوانیم از این اجتماع برای حل مشكلات آینده كشور و ایجاد وحدت، همدلی، همراهی و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامی كه حركت در جهت راهی است كه پیامبر(ص) از طریق آسمان برای ما آوردند استفاده كنیم كه این نتیجه با صبر، تحمل و هوشیاری به دست خواهد آمد.

وی با اشاره به این‌كه در سه بخش به ایراد سخن خواهد پرداخت، ادامه داد: بخش اول توضیح اساسی بر معیارها و اصول اسلامی است؛ این روزها احساس می‌شود دشمنان اسلام درصددند حقانیت اسلام را زیر سوال ببرند كه البته موفق نمی‌شوند، اما ما وظیفه‌ توضیح و تبیین آن را داریم. در بخش دوم به اهداف اصیل انقلاب خواهم پرداخت كه مردم برای آن جهاد كردند؛ انقلابی كه امام(ره) بنیانگذار و موسس آن بودند و خون‌های مقدسی به پای این شجره طیبه ریخته شده است. من بخشی از اهداف انقلاب را برای نسل امروز می‌گویم كه بدانند ما با چه نیتی انقلاب را آغاز كردیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: در بخش سوم هم به مسائل روز و شرایطی كه در آن قرار داریم می‌پردازیم و راه علاجی را برای شرایط امروز می‌گویم كه البته این نظر خودم خواهد بود. امیدوارم سایر مسوولان هم به این مساله فكر كنند و این راهی باشد تا با ابهت و همدلی كه تا این‌جا رسیده‌ایم آینده را هم برای نسل‌های بعد طی كنیم.

وی با اشاره به سالروز بعثت پیامبر (ص)، گفت: در آیاتی كه در این‌باره در قرآن وجود دارد، چند صفت برای پیامبر اكرم وجود دارد؛ اول این‌كه می‌گوید او از خودتان است. دیگر این‌كه آن‌قدر به شما مهربان است كه هرچه به شما سخت و مشكل بگذرد بر او هم سخت و مشكل خواهد بود و در غم و شادی شما شریك است. ویژگی دیگر این است كه ایشان با حرص به دنبال منافع و سعادت شماست و قلبی مملو از رافت و رحمت برای نیروهای اسلامی كه در خطه‌ تاریخ اسلام قرار می‌گیرند دارد.

وی با اشاره به بحث چگونگی شكل‌گیری نظام اسلامی، گفت: از معجزات بزرگ پیغمبر این بود كه موفق شد در آن دوران عجیب در منطقه‌ای كاملا جاهلی كه یك مكتب‌خانه هم در آن نبود تعداد باسواد آن‌جا به اندازه انگشتان دست و پا بود تاسیس مكتبی را برعهده داشته باشد كه پس از 1400سال قوی‌ترین مكتب انسانی دنیاست و تا قیامت باید همه‌ دنیا را اداره كند. این از انسانی معمولی و درس‌نخوانده بدون سابقه حكومت‌داری و البته با راهنمایی خدا از طریق جبرئیل امین انجام شد. ایشان با این شرایط توانست این كار عظیم را انجام دهد.

رییس مجلس خبرگان ادامه داد: سه سالی كه پیامبر در مكه بودند بیشتر به سازندگی كادر و نیروهای اصلی و یاران دسته اول خود پرداختند كه البته زمینه‌ كار اجتماعی وسیع وجود نداشت.

.... به گزارش ایسنا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تعلیم دین و افكار الهی از سوی پیامبر اسلام به مردم، گفت: در دو سال آخر، پیامبر كم كم راه‌شان به خارج از مكه باز شد و شهرت افكار ایشان به مدینه رسید و در سال دوازدهم هجرت در ایام حج نمایندگان برخی قبایل با پیامبر آشنا شدند و بیعت كردند و نماینده‌ای نیز از پیامبر گرفتند تا دین را معرفی كند و سال بعد نیز افرادی از همه‌ قبایل آمدند و با پیامبر بیعت كردند.

وی خاطرنشان كرد: نتیجه این شد كه در مدینه زمینه‌ای مهیا شد و پیامبر(ص) بعد از فراهم شدن این زمینه و پس از مساله‌ی لیله‌المبیت به مدینه رفتند و به عنوان اولین كار، زمین حلالی پیدا كردند و مسجدی را در آن‌جا ساختند كه خود پیامبر مانند همه‌ مردم و در كنار آن‌ها كار می‌كرد. این مجموعه پایگاه حكومتی پیغمبر بود و مردم گروه می‌آمدند و در آن‌جا با پیغمبر بیعت می‌كردند و در چنین شرایطی پیغمبر توانستند افكار اصیل اسلام را برای مردم توضیح دهند.

وی با تاكید بر دو مساله‌ قابل توجه در اسلام یعنی خدا و مردم، اظهار كرد: آن‌چه می‌توانیم بر روی آن تكیه كنیم دو چیز است؛ یكی خدا و دیگری مردم كه واسطه‌ بین مردم و خدا نیز انسانی از جنس مردم است كه قرآن را آورده است.

هاشمی‌رفسنجانی تاكید كرد: سر و كار پیغمبر اسلام در جامعه خود نه با زور بود و نه با قدرت بلكه با مردم بود و با همین مردم وفاداری جامعه را اداره و در مقابل دشمنان نیز ایستادگی كردند. كار مهم ایشان ایجاد الفت و وحدت بود. پیامبر با قبایل مدینه پیمانی بست و بعد به ادیان دیگر پرداخت و بدین ترتیب یك وحدت مثال‌زدنی در مدینه به وجود آمد.

وی با اشاره به این‌كه " كار عمیق‌تر پیامبر(ص) مطرح كردن بحث اخوت اسلامی و پیمان برادری میان مسلمانان بود" گفت: این مساله مدینه را به یك شهر متحد و نیرومند تبدیل كرد به طوری كه هفت، هشت سال طول كشید تا مردم توانستند به امپراطوری‌های بزرگ دنیا طعنه بزنند. اروپا در آن زمان در قرون وسطی و وحشی‌گری زندگی می‌كرد و قدرت‌ها بر اساس زور، تبعیض و فساد بودند ولی پیامبر این راه را بست و مبنای سازمانی ایشان تربیت جامعه‌ای متحد و خلاق بود.

وی اظهار كرد: خداوند از ابتدای خلقت آدم از علم سخن می‌گوید و به قلم قسم می‌خورد پس نمی‌توان انسان‌های عالم و جاهل را در یك ردیف دید. البته انسانیت این‌ها مثل هم است اما فضیلت علم چیزی است كه این‌ها را از هم متمایز می‌كند.

وی افزود: پیامبر(ره) همواره در دوران حیات‌شان مراقب بودند هیچ حقی از افراد جامعه اسلامی ضایع نشود. آخرین حركت پیامبر در روزهای آخر عمرشان مساله‌ای است بسیار پندآموز. ایشان چند ساعت بیشتر از عمرشان نمانده بود كه به زحمت از حجره به مسجد آمدند و روی پله‌ منبر نشستند؛ با مردم خداحافظی كردند و گفتند اگر وعده‌ای دادم و به آن عمل نكردم بگویید و خلف وعده‌ من را نگذارید تا به آخرت موكول شود. اگر طلبی به كسی دارم بگویید طلبم را بپردازند؛ چراكه نمی‌خواهم مطالباتم برای آخرت بماند. پیامبر بنیانی را گذاشت كه امروز یك میلیارد و 600 میلیون نفر پیرو آن هستند.

رییس مجلس خبرگان با اشاره به آیاتی از قرآن درباره‌ وحدت، گفت: در زمان پیامبر در سوره‌ آل‌عمران آمده كه به ریسمان الهی متوسل شوید و بر محور آن متحد باشید و متفرق نشوید. خداوند به نعمت خود دل‌های شما را بهم نزدیك كرده است. در سوره‌ انفعال هم می‌گوید از نعمت‌های خدا ایجاد الفت بین دل‌های مسلمانان است و به پیامبر می‌گوید كه نزدیك شدن دل‌های مردم بهم كار خدا بوده است.

وی تاكید كرد: پیامبر جامعه‌ متحدی ساخت و در سایه اتحاد پیروزی‌های عظیمی را كسب كرد اما در روزهای آخر عمرشان احساس كردند این سرمایه‌ عظیم كم كم از دست می‌رود. امت دچار تفرقه می‌شود و افراد همدیگر را به چشم رقیب و دشمن نگاه می‌كنند. پس از معرفی وصی و حادثه‌ غدیر علائم اختلاف در امت اسلامی پیدا شد. پیامبر می‌دید كه هرجا اختلافی است هوی و هوس باعث می‌شود مردم مقابل یكدیگر قرار بگیرند.

وی ادامه داد: ایشان از این مساله این‌قدر ناراحت بود كه در روزهای آخر عمرش به بقیع رفت و خطاب به اصحاب خوابیده در آن‌جا گفت‌ گوارا باشد برای شما این آرامش كه نیستید تا این ابرهای فتنه و تیرگی‌هایی را كه بر برادران و خواهران‌تان چیره شده ببینید. پیامبر الگوی بشریت است و این بهترین نمونه اداره‌ حكومت است كه ایشان توانست از شهری كوچك و دور افتاده این حكومت را بسازد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خطبه اول نماز جمعه تهران تصریح كرد: پیامبر در كمتر از 10 سال این بنیان عظیم را ساخت و ما انقلاب‌مان را بر همین اساس آغاز كردیم و سعی كردیم این اصول را در قانون اساسی بگنجانیم و همان راه را انتخاب كنیم. پس امروز هم وظیفه داریم در كنار این درخت تنومند كه خون صدها هزار انسان به پای آن ریخته شده و افراد زیاد دیگری جانباز شده و یا سال‌ها در زندان‌های رژیم بعثی بوده‌اند، بمانیم كه این سرمایه‌ ارزان و آسانی نبوده كه به دست‌مان رسیده و امروز باید برای این مساله فكری بكنیم.

به گزارش ایسنا خطیب این هفته نماز جمعه تهران در ابتدای سخنان خود در خطبه دوم، سالگرد شهادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع) را تسلیت گفت و اظهار كرد: امام موسی‌بن‌جعفر در تمام عمر خود دچار ستم‌های خاندان بنی‌عباس بودند و همیشه در فشار و سانسور قرار داشتند و در آخر هم در زندان‌ به شهادت رسیدند. ایشان ملقب به كاظم یعنی كسی كه غم و اندوه خود را می‌خورد و صابر یعنی كسی كه مدام ستم می‌بیند و صبر می‌كند، بودند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به كشتار اخیر مسلمانان در چین نیز ابراز تاسف كرد و گفت: من به دولت چین عرض می‌كنم كه از آن‌ها انتظار می‌رود بتوانند در مقابل مظالمی كه به این مردم وارد می‌شود كار درستی انجام دهند.

عده‌ای از نمازگزاران شعار مرگ بر چین سر دادند كه هاشمی رفسنجانی گفت: شعار ندهید. به دلایلی كه شما هم می‌دانید و شرایط خاصی كه در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران حاكم است، از شما می‌خواهم كه شعار ندهید.

وی ادامه داد: ما دولت چین را دولت عاقلی می‌دانیم كه در جهت توسعه كشور و مردم خود كار می‌كند و برادرانه به آن‌ها نصیحت می‌كنیم كه این برخوردها به صلاح آن‌ها نیست و باید به فكر ارتباطات خود با كشورهای اسلامی باشند و ان‌شاءالله از این به بعد شاهد ظلمی نسبت به مسلمانان در چین و دیگر كشورها نباشیم. مساله دیگر مساله عراق، پاكستان و افغانستان است كه همچنان خون‌ریزی، فساد و درگیری در آن‌ها وجود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه‌ سخنان خود به انتخابات اخیر ریاست جمهوری اشاره كرد و افزود: در انتخاباتی كه انجام شد ما خیلی خوب شروع كردیم و رقابت خوبی شكل گرفت. چهار نفری كه از نظر شورای نگهبان صالح معرفی شدند رقابت كردند و مردم هم به آزادی انتخابات امیدوار شدند و حضور بی‌سابقه‌ای داشتند. در این شرایط همه چیز آماده‌ ایجاد افتخاری بزرگ بود كه ما باید این افتخار را مربوط به مردم بدانیم و باید از همه‌ آن‌ها تشكر كنیم كه آزادانه آمدند و در انتخابات شركت كردند ولی ای كاش همان شرایط تا امروز ادامه ‌داشت و امروز ما سربلندترین شرایط را می‌توانستیم در جهان داشته باشیم ولی آن‌طور كه می‌خواستیم نشد.

وی با طرح اسن سوالات كه " ما چه می‌خواهیم؟ انقلاب اسلامی چه می‌خواهد؟" خاطرنشان كرد: شما این سخنان را از كسی می‌شنوید كه از پیش از شروع مبارزات قبل از انقلاب كه توسط حضرت امام آغاز شد، لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده است و صحبت از 60 سال پیش است؛ ما می‌دانیم اساس تفكر امام(ره) چه بوده است. امام می‌فرمایند آن‌چه من می‌خواهم مردم است و هرچه می‌توانید باید تلاش كنید تا دل مردم را به دست بیاورید.

وی با بیان این‌كه " امام(ره) مخالفتی نمی‌كردند كه گروه‌ها و احزاب رقابت كنند" تصریح كرد: این راه، راه پیغمبر(ص) بود كه مردم را با میل و اعتقاد خود پای كار بیاورند و این هنر امام بود كه توانست این كار را به خوبی انجام دهد. كمتر از 20 سال بعد از آغاز مبارزات مردم آن‌چنان آگاه شدند كه البته هزینه هم دادیم ولی سودمان خیلی بیشتر بود. همین خیابان‌های پر از نیروهای حامی امام و معتقد، دولت مغرور و متكبر پهلوی را كه آن موقع از ارتجاع و از شرق و غرب كمك می‌گرفت و به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، انبارهای آن‌ها پر بود، سرنگون كرد.

رییس مجلس خبرگان با تاكید بر این‌كه "‌مبنای فقهی امام(ره) این بود كه حكومت اسلامی بدون حضور مردم نمی‌شود و اگر مردم راضی نباشند حكومت اسلامی نخواهد بود" اظهار كرد: خاطرم هست كه آن زمان روایتی از حضرت امام شنیدم كه بعدها در مورد منبع آن تحقیق كردم و روایت بسیار جالبی است و مبنای استدلال امام بود. این روایت می‌گوید؛ روزی پیغمبر اسلام بعد از غدیر به حضرت علی گفت كه تو ولی این امت هستی. اگر دیدی این مردم راضی بودند و تو را قبول كردند و با اجماع و اكثریت آمدند، ‌شما بپذیر و متولی امر شو و اگر دیدی اختلاف كردند ولشان كن و بگذار هر كاری كه می‌خواهند بكنند و خداوند برای تو راهی پیدا می‌كند كه به اهدافت برسی. این روایت بسیار معتبر است و ناقل آن سیدبن طاووس بوده است.

آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری در ابتدای سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به سالگرد شهادت امام موسی‌بن جعفر وی را مظلوم‌ترین و رنج‌دیده‌ترین امام معصوم شیعیان خواند و گفت: وی همیشه در سانسور و فشار و تحت نظر بود و در آخر نیز با آن وضع به شهادت رسید و دو لقب كاظم و صابر كه در اندیشه شیعیان به این امام بزرگ داده شده به واسطه تحمل همین سختی‌ها و رنج‌ها بوده است.
وی افزود: خداوند تمامی ظالمین را در دنیا و آخرت عقاب كند و همه مظلومین و آنهایی را كه در راه حق به ظلم مبتلا می‌شوند، صبر و اجر عنایت كند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به كشتار چین و روزهای تلخی كه به مسلمانان این كشور می‌گذرد، بیان كرد: به دولت چین عرض می‌كنم كه انتظار می‌رود در برابر مظالمی كه برای مردم وارد می‌شود، صبر كند و آرامش خود را حفظ كند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما دولت چین را دولتی عاقل می‌دانیم و در جهت توسعه كشور در روی كار است و برادرانه آنها را نصیحت می‌كنیم كه آنچه كه اتفاق می‌افتد به نفع آنها نیست و آنها می‌دانند كه یك میلیارد و 600 میلیون مسلمان در دنیا در 60 كشور جهان زندگی می‌كنند و در همه دنیا اكنون مسلمانان دارای هویتی مستقل و شخصیت هستند و همه اینها دلشان مرتبط با مسلمانانی است كه در چین مورد ستم قرار می‌گیرند. از چین می‌خواهیم كه ملاحظه كند و منافع خودش را با دنیای اسلام و با دل‌های مسلمانان در نظر بگیرد كه انشاءالله از این به بعد شاهد چنین ظلمی در این كشور و چه در سایر كشورهای مسلمانان نداشته باشیم.
خطیب نماز جمعه تهران با ابراز تاسف از وضعیت افغانستان، عراق، ‌پاكستان و فلسطین،وضعیت كنونی این كشورها را نیز مشابه وضعیت آنها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته در خونریزی،فساد و درگیری عنوان كرد و از درگاه خداوند خواست این وضعیت در آن كشورها نیز روزی حل شود.

آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به موضوع برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در كشورمان اظهار داشت: به خواست خدا در انتخاباتی كه انجام شد و تمام شد، رقابت خوبی شكل گرفت و ما خیلی خوب شروع كردیم و مقدمات خوبی انجام شد و یك رقابتی بود كه 4 نفری كه از نظر شورای نگهبان صالح تشخیص داده بودند، آمدند و رقابت كردند و رقابت را هم خوب انجام می‌دادند.
وی ادامه داد: مردم در این فضا امیدوار شدند و با آزادی كامل در انتخابات و حضور بی‌سابقه‌ای از خودشان نشان دادند و این افتخار را ما باید به واسطه مردم بدانیم و این حق مردم است. این مردم بودند كه خوب به میدان آمدند و ركورد حضور در پای صندوق‌های رای را شكستند و باید از همه این مردم متشكر باشیم كه در زمانی كه هیچ كشوری به این اندازه نصاب حضور مردم را ندارد، وفادارانه به میدان آمدند و در انتخابات شركت كردند.
خطیب نمازجمعه تهران افزود: ای كاش همان شرایط حاكم در روزهای انتخابات تا امروز ادامه می‌یافت و ما امروز در سربلندترین شرایط را می‌توانستیم در دنیا داشته باشیم و نتیجه انتخابات هر چه می‌خواست باشد، ولی آن جور كه می‌خواستیم، نشد.
هاشمی گفت: اساس مسئله این است كه ما چه می‌خواهیم، یعنی انقلاب چه می‌خواهد و شما این حرفهایی كه اكنون از من می‌شنوید از كسی می‌شنوید كه از پیش و لحظه شروع مبارزات كه امام راحل آغاز كرده، در لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده و صحبت از 60 سال پیش است و ما به خوبی می‌دانیم امام چه می‌خواستند و ما بخوبی می‌دانیم كه اساس و تفكر امام چه بود.
وی ادامه داد: امام در مواجهه با پیشنهاداتی كه برای مبارزه مسلحانه و استفاده از اسلحه و ترور و همكاری با فلان حزب می‌آمد، همواره می‌فرمودند آن چیزی كه من می‌خواهم، مردم هستند و شما هر چه می‌توانید كار كنید و دل مردم را با مبارزات آشنا كنید و به ما طلبه‌ها می‌فرمودند شماها رسالت‌تان این است كه بر منبرهای مساجد، حسینیه‌ها و روستاها آنچه را كه می‌خواهیم توضیح دهید و مردم اگر همراه ما باشند، همه چیز داریم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینكه انقلاب اسلامی راه پیغمبر بود، ‌اظهار داشت: ‌بنابر این قرار گرفت كه مردم با میل و اختیار و اعتقاد خودشان به پای كار بیایند و این هنر بزرگ امام بود كه در این زمینه موفق شدند و كمتر از 20 سال طول كشید كه مردم آنچنان آگاه شدند و البته هزینه‌های بسیاری پرداختیم، شهید دادیم، زندانی دادیم، تبعید امام را داشتیم اما سودمان خیلی بیشتر بود.
هاشمی یادآور شد: مردم آنچنان آگاه شدند كه آنهایی كه سن‌شان اقتضا می‌كند می‌دانند كه یكی دو سال آخر مردم چه طور در خیابان‌ها آمدند و همان خیابان‌های پر از حامیان امام و معتقد و همراه امام، كمر دولت بسیار مغرور و متكبر رژیم پهلوی را كه در آن وقت از ارتجاع و شرق و غرب كمك می‌گرفت و به واسطه گران شدن نفت انبار پولش پر بود، ‌آنچنان ابهت مردم آنها را گرفت كه كشور را رها كردند و رفتند و ما اینگونه پیروز شدیم.
خطیب موقت نمازجمعه تهران به روزهای پس از انقلاب و رابطه خود با حضرت امام اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب ما با امام تقریبا به صورت روزانه كار می‌كردیم و امام مبنای فقهی‌شان و همه چیزشان این بود كه حكومت اسلامی بدون حضور مردم نمی‌شود و اگر مردم راضی نباشند آن حكومت انجام نمی‌شود و یك روایتی كه من از زبان حضرت امام شنیدم و پس از آن سند آن را خودم یافتم و بر مبنای اندیشه امام بود و ناظر بر گوشه‌ای از نقش مردم در اندیشه حضرت امام است، این بود كه علی بن ابیطالب فرمودند یك روز پیغمبر در آن روزهایی كه نگران آینده در سالهای پایانی عمرشان بود، به وی می‌گوید تو ولی این امت هستی و این ولایت از آن توست و چیزی است كه خداوند به تو داده است و اگر دیدی مردم راضی بودند و آمدند و تو را قبول كردند و به شما این سمت را دادند و با اجماع دور شما جمع شدند، (اجماع نسبی) شما بپذیر و متولی امر شو و كارهایشان را اصلاح كن و اگر دیدی كه مردم اختلاف كردند و آن مقداری كه باید بیایند، نیامدند رهایشان كن، بگذار هر كاری كه می‌خواهند بكنند و خودشان می‌دانند و خداوند برای تو راهی را برای رسیدن به اهدافت پیدا می‌كند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه این روایت معتبر تنها گوشه‌ای از نقش مردم در اندیشه امام بزرگوار است، گفت: این تنها یك روایت صریح است و باید بدانیم كه مبنای تفكر حضرت امام چنین بوده است و مبنای حكومت پیامبر چنین بوده و ما هم در حكومت اسلامی بنا شد این كار را انجام دهیم و با هم با این مردم باشیم و مردم هم خیلی خوب با این موضوع همكاری و همراهی كردند.
هاشمی رفسنجانی ادامه داد:‌ بر اساس همین تفكر حضرت امام بودكه زمانی كه مهندس بازرگان را به عنوان رئیس دولت موقت معرفی كردند و ما هنوز دولت را تحویل نگرفته بودیم و بختیار هنوز اینجا بود و او دولت را در دست داشت اما، امام آنقدر عجله داشت كه كارها را به مردم بدهیم و در حكمی كه به مهندس بازرگان دادند و من آن را خواندم، در همان روز امام بر این نكته تاكید داشتند كه دوره شورای انقلاب كوتاه شده و زودتر مجلس را تشكیل داده و با نوشتن قانون اساسی كارها را به مردم واگذار كنید.
وی ادامه داد: البته وقتی قانون اساسی تهیه شد و قبل از اینكه آن را به مجلس خبرگان بدهیم امام بر روی قانون اساسی و اصول مربوط به مردم تاكید كردند و اصول مردم را تقویت كرده و برخی مباحث نظیر شوراها كه دیگران مطرح كرده بودند، امام آنها را تقویت كردند و كار را به مردم دادند و البته این مبنایی بر آن قرار گرفت كه وقتی ما در بعدها به برخی كشورها سفر كردیم، بیان می‌كردند كه ما بیست سال پس از پیروزی انقلابمان، قانون اساسی را نوشتیم. ما همیشه در توجیه این موضوع این نكته را بیان می‌كردیم كه ما بواسطه قدرت مردم و حمایت آنها از انقلاب، دین و كشورشان این كار را كرده‌ایم.
رئیس مجلس خبرگان بیان كرد: شما می‌دانید همه چیزمان در قانون اساسی برخاسته از رای مردم است، رهبری، رئیس‌جمهور، مجلس، شوراها و غیره را همه را مردم با رای خودشان مشخص می‌كنند و همیشه مردم بودند و این حكومت دینی است و این جمهوری اسلامی است و یك لفظ تشریفاتی نیست؛ هم جمهوری است و هم اسلامی.
در این قسمت از خطبه‌ها، سخنان هاشمی رفسنجانی با فریاد الله اكبر خامنه ای رهبر برای لحظاتی قطع شد كه هاشمی از آنها دراین بخش خواست تا اجازه دهند خطبه‌های نماز جمعه ادامه یابد.
وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی یك لفظ نیست، یك واقعیت است و واقعیتی از قرآن، روایات و عقاید و ائمه و پیغمبر ما است و ما به آن اعتقاد داریم و باید بدانیم كه این دو باید با هم باشند و مطمئن باشید كه اگر هر یك از این دو (جمهوریت و اسلامیت) آسیب ببینند ما دیگر آن انقلاب را نداریم. اگر اسلامی نباشد اصلا داریم به بیابان و بیراهه می‌رویم و اگر جمهوری نباشد، اصلا قابل تحقق نیست و آنجا كه مردم نباشند، آن حكومت اسلامی نیست. به همان دلیل كه علی بن ابیطالب 19 سال خانه‌نشین بود و دوباره مردم آمدند و آن موقع علی بن ابیطالب با همه مشكلات موجود آن را می‌پذیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینكه اگر مشكلاتی پیش نمی‌آمد به وسیله این انتخابات ما در 30 سالگی انقلاب بهترین گام بزرگ را در جهت تحقق اسلامی بر می‌داشتیم، اظهار داشت: من الان نمی‌خواهم بگویم كه این گام را برنداشتیم، اما می‌خواهم بگویم چرا اینطور شد؟

ما تردید را بدترین مصیبت می‌دانیم
وی افزود: آنچه من می‌فهمم و راه‌حل از آن بیرون می‌آورم این است كه اواخر دوران تبلیغات دچار تردید شدیم، یعنی افرادی پیدا شدند كه تردید كردند و هر دلیلی اعم از تبلیغات نادرست و یا عمل نادرست صدا و سیما و یا چیزهای دیگر باعث شد بذر تردید در ذهن مردم پیش بی‌آید و ما تردید را بدترین مصیبت می‌دانیم.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران در این لحظه از سخنان خود و در واكنش به شعارهای نمازگزاران اظهار داشت: "اجازه بدهید، من كه بهتر از شما می‌گویم. ول كنید. "

عده ای قاطع ایستاده اند و عده ای می گویند تردید داریم
هاشمی رفسنجانی با بیان اینكه این تردید مانند خوره به جان ملت ما افتاد، ادامه داد: البته دو جریان وجود دارد، بدین‌صورت كه یك عده قاطع هستند، ایستاده‌اند و كار خودشان را می‌كنند و عده دیگر هم كه كم نیستند و بخش زیادی از مردم فهیم كشور ما را تشكیل می‌دهند می‌گویند ما تردید داریم و برای رفع تردید آنها باید كار كنیم.
وی با بیان اینكه شرایط بعد از اعلام نتیجه انتخابات دوران تلخی است، تصریح كرد: فكر نمی‌كنم هیچ یك از اعضای هیچ‌یك از جریانات دلش می‌خواست این طور شود، چرا كه الان همه ضرر كردیم.

امروز بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم
امام جمعه موقت تهران با تأكید بر اینكه امروز بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم تصریح كرد: كشور باید متحد در مقابل این همه خطری كه ما را تهدید می‌كند و امروز باج‌خواهیهایشان بیشتر شده است و دارند جلو می‌آیند كه این زحمت طولانی ما را در به دست آوردن هایتك‌ها و به خصوص انرژی هسته‌ای را از دست ما بگیرند، بایستد و البته خداوند به اینها مهلت نمی‌دهد اما آنها به هوس افتاده‌اند.

دشمنان را مایوس كنیم
هاشمی رفسنجانی با بیان اینكه برادران و خواهران من از همه جریان‌ها، شما بنده را می‌شناسید؛ من هیچ وقت از این تریبون نخواسته‌ام جناحی استفاده كنم و همیشه فراجناحی حرف می‌زنم و الان هم همین گونه می‌گویم و نظر به هیچ طرف ندارم، ادامه داد: نظر من این است كه همه ما باید فكر كنیم و راهی بیابیم كه متحد كشور را به پیش ببریم و از آثار بد و خطرناكی كه در كینه‌ها بروز می‌كند، نجات یابیم و دشمنان را مایوس كنیم كه چشم طمع به ما نبندند.
وی با طرح این پرسش كه چه كار باید بكنیم كه این اتفاق بیفتد؟ افزود: من چند پیشنهاد به ذهنم می‌رسد كه البته این پیشنهاد را با جمعی از اعضای خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام كه به فكر آنها اعتماد دارم، مطرح كردم و به اینجا رسیدیم كه آنها را به عنوان راه‌حل مطرح می‌كنم كه شاید دیگران بپذیرند و عمل كنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئله مهم ما این است كه آن اعتمادی كه مردم را با آن وسعت وارد میدان كرد و امروز مقداری مخدوش شده است را برگردانیم و این هدف مقدس ما باید باشد كه این اعتماد باید برگردد و اینكه چگونه برگردانیم را در ادامه عرض می‌كنم.

همه به قانون قانع باشیم
هاشمی رفسنجانی در ادامه در تبیین راه‌حل‌های خود برای بازگرداندن اعتماد مردم اظهار داشت: اول از همه، همه ما اعم از نظام، حكومت، دولت، مجلس، نیروهای نظامی ،انتظامی و امنیتی و مردم یعنی به اصطلاح معترضان باید در چارچوب قانون حركت كنیم. چرا كه اگر از قانون تجاوز كنیم دیگر هیچ مرزی ندارد.
وی با بیام اینكه باید با قانون مسائل را مطرح و حل كنیم و همه به قانون قانع باشیم، افزود: حال اگر كسانی به بعضی قوانین دلخوش ندارند باید بعداً سعی كنند قوانین اصلاح شود و انشاء‌الله این اشكالاتی كه دیده شده است یك زمانی حل می‌شود. لذا باید چارچوب را قانون در نظر گرفته و همه آن را بپذیریم.

با حاكمیت منطق هر طرفی حرف‌های خود را بزند
خطیب نمازجمعه این هفته تهران در ادامه توضیح راه‌حل‌های خود با تأكید مجدد بر لزوم برگردان اعتماد مردم، گفت: البته این امر یك روزه و یك‌شبه نمی‌شود و یك جریان طولانی است كه باید انجام شود و بالاخره باید فضای به وجود بیاید كه همه افراد بتوانند حرف‌های خود را بزنند و بدون دعوا و مشاجره و با حاكمیت منطق هر طرفی حرف‌های خود را بزند و مردم تصمیم بگیرند كه البته در این میان كار عمده بر دوش صدا و سیما است كه مخاطبان زیادی دارد و البته سایر رسانه‌ها نیز باید كار خود را انجام دهد.
هاشمی رفسنجانی مجدد تأكید كرد: بحث‌ها باید منطقی باشد و باید برادرانه و خواهرانه با یكدیگر حرف بزنیم و هر طرف دلیلش را بگوید و بالاخره مردم در این بین خودشان می‌فهمند و در آخر نیز می‌تواند از مردم پرسید و در هر صورت یك جوری باید عمل شود كه این اعتماد برگردد.

اظهار تاسف از عدم استفاده از فرصت رهبری و شورای نگهبان
وی با بیان اینكه متأسفانه از این فرصت 5 روزه‌ای كه رهبری انقلاب به شورای نگهبان دادند و گفتند كه عقلا و موجهین را بیاورید تا بررسی كنند و اعتماد مردم را جلب كنیم استفاده خوبی نشد، ادامه داد: من الان نمی‌خواهم بگویم كه تقصیر چه كسی بود، ولی به هر حال نشد؛ آن گذشت و از آن مرحله گذشتیم و الان مرحله دیگری است و فكر می‌كنم برای آینده و برای اتحاد و برای جلوگیری از خطر نظام و حفظ این ارزشهایی كه انقلاب خلق كرد و برای این بنای باشكوهی كه امام راحل و خون شهدا و مجاهدت‌های مردم بنا نهاد در این مقطع می‌توانیم كارهایی انجام دهیم و اگر این دو كار را بپذیریم كه اقدامات قانونی باشد و راه برای مناظره و مذاكره و استدلال و مباحثه باز باشد، شاید در مدت كوتاهی بتوانیم به قناعت برسیم.

همدیگر را تحمل كنیم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود گفت: لازم نیست در این شرایط افرادی را به این نامی كه الان هست در زندان داشته باشیم، بلكه باید اجازه دهیم اینها بیایند و به خانواده‌هایشان برسند و نگذاریم به خاطر زندانی‌بودن یك عده دشمنان ما را سرزنش و شماطت كنند و به ما بخندند و برای ما نقشه بكشند. ما انقدر خودمان باید رشادت و حلم و صبر داشته باشیم و همدیگر را تحمل كنیم.
هاشمی رفسنجانی افزود: بعد از آن مسئله بعدی ما این است كه از آسیب‌دیدگان حوادثی كه اتفاق افتاد، باید همدردی و دلجویی شود و آنهایی كه عزادار هستند باید به آنها تسلیت بدهیم و دل آنها را دوباره به نظام نزدیك كنیم و این كار شدنی است. كسانی كه وفادار به انقلاب باشند و ببینند نظام به سراغ آنها می‌روند، زود می‌توانند با دل و جانشان با ما همراهی كنند، لذا باید از آنها دلجویی كنیم و با سعه‌صدر برخورد كنیم و لازم نیست عجله داشته باشیم و خودمان را گرفتار كنیم.

قانون ملاك رسانه ها
وی در ادامه سخنان خود گفت: اگر رسانه‌هایمان با معیارهای قانونی اجازه گرفته‌اند كه فعالیت كنند نباید محدودشان كنیم البته در حد قانون چرا كه عرض كردم ملاك قانون است و نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند كه بیش از اجازه قانون رفتار كنند و نه نظام حق قانونی آنها را نادیده بگیرند بلكه باید بگذاریم فضای آرام و آزاد انتقادی و یا تاییدی به وجود آید.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران خاطر نشان كرد: اگر مسوولان و نیروهای انتظامی و امنیتی این كارها را انجام دهند ما همه عضو یك خانواده‌ایم و آسیب‌دیده در راه انقلاب و جزو كسانی كه در جهاد طولانی دفاع مقدس سرمایه‌گذاری كردیم هستیم و همه ما شهید و جانباز دادیم بنابر این چرا باید جوری شود كه دیگران از راه‌های دور برای ما نسخه بپیچند. ما انقدر عاقل نیستیم و ما این مبانی و تجربه 30 سال اداره كشور را نداریم؟

مراجع همیشه پشتیبان نظام بوده‌اند
هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود ضمن تأكید بر لزوم حفظ حرمت مراجع گفت: مراجع همیشه پشتیبان نظام و حقیقتاً بدون توقع بوده‌اند، بنابراین چرا باید بعضی از آنها برنجند، در حالیكه باید آنها را حفظ كنیم و پشتیبان آنها و متكی به آنها باشیم.

تكرار ادعای بحران
وی ادامه داد: اگر این یكپارچگی را فراهم كنیم امیدوارم این خطبه نمازجمعه شروع یك تحولی در آینده باشد و بتوانیم از این مشكل كه می‌توان متأسفانه اسم "بحران " برای آن گذاشت به خوبی عبور كنیم و دوباره شاهد همدلی و همرزمی و همراهی و رقابت سالم باشیم و هر چی كه مردم خواستند همان‌گونه باشد.



 

 نظر شما  درباره اين مقاله | گالری عکس و فیلم , [لينک مطلب]



الف- این وبلاگ به صورت خصوصی اداره می شود وهیچ گونه وابستگی به سازمان یا نهادی ندارد.
ب-کلیه احادیث مندرج در وبلاگ از کتب و سایت های معتبر استخراج شده اند
ج- وجود مطالبی در وبلاگ، به معنای تائید صحت و یا عدم صحت آن مطالب نمی باشد.
د- نقل مطالب از وبلاگ به غیر از مطالب عمومی با یا بدون ذکر منبع آزاد است
.

Copyright  2009 by Onvan. All rights reserved

سخن روز

منع وقت گذاری نسبت به ظهور امام زمان

در روایاتی كه از امامان شیعه رسیده است از هر گونه تعیین وقت ظهور مهدی نهی شده است و به آنان نسبت دروغگویی داده شده است. از زمان ظهور فقط خداوند متعال خبر دارد و كسانی كه به این كار مبادرت كنند هلاك خواهند شد.

از آن جمله ابی بصیر گوید: از امام صادق درباره قائم سئوال كردم جواب داد: وقت گزاران دروغ گفته اند، ما خاندانی هستیم كه وقت گذار نیستیم.

 

دعا و نیایش

اللهم كن لوليك

عظم البلاء

اللهم عرفنى نفسك

صلوات بر امام زمان عليه السلام

الهم ارزقنا توفيق الطاعه

دعا تعقيب نماز صبح

دعاى صبح امام زمان

صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى

الهم انا نشكو اليك



اخبار مهدویت
 

آمار وبلاگ

کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

 

 

ماه شب چهارده

 آخرین ستاره شب

آخرین منجی

علائم ظهورحضرت مهدی(عج)

غول رسانه ای

فقط خدا

جبهه فرهنگی ضد صهیونیزم

آغازی بر یک پایان

آیین اسلام

کانون شیفتگان  بوشهر

کوثر

گل نرجس

اخبار  آخرالزمان

از محضر استاد تا به خدا

الکتریکال استیودنت

ماه تابان من

مجمع فرهنگی علمدار

محبان

امام مهدی (عج)

انتظار سرخ

بارالها عطر گل

محبان مهدی (عج)

 مردی از سرزمین آفتاب

مسجد مقدس جمکران

بوی پیراهن یوسف

بوی خوش ظهور

بوی ظهور

مسیحیت یهودی

مناظرات ما و یک مسیحی

منتظر

بیا مهدی شب هجران

تا انتهای حضور

تا ظهور

منتظر مهدی (عج)

منتظران مهدی موعود

منتظرین

تویی که نمی شناختمت

جمکران نت

چشم انتظار

منجی

موعود سیاسی

مهدویت و علائم ظهور

چشم انتظاران مهدی (عج)

چند قدم تا وصال یار

حریم یاس

 مهدی فاطمه

مهدی فاطمه سلام

 نسیم ظهور

دانشجویان منتظر امام زمان

در انتظار ظهور آقام

در محضر لاهوتیان

نقد و بررسی مسیحیت

 ترویج فرهنگ  مهدویت

وصال نور

درد دل های منتظر

دریچه‌ای به سوی ملكوت

دلتنگ انتظار

هیام

یا ابا صالح المهدی ادرکنی

یا حجت ابن الحسن العسکری

دین در جهان امروز

راه یافته

روزنامه اینترنتی عصر ظهور

یا حق

یا مهدی ادرکنی

یاران امام مهدی (عج)

ریحانه النبی سلام الله علیها

سلام علی آل یاسین

سینما و صهیونیزم

یاس زهرا(س)

یاس نامه

یاور مهدی (عج)

شقایق های منتظرت

صفحات انتظار

صهیون پژوه

یک دنیا پدر

یوسف زهرا (1)

یوسف زهرا (2)

طاووس بهشت

عاشق مهدی (عج)

عاقبت آن سوار می آید

یوسف یاس

آخرالزمان و مهدویت

تبیان

عدالت خواه امروز عدالت گر فردا

عروج خدایی

عصر موعود
 پاسخگویی