تبلیغات
::آخرالزمان و مهدويت:: ::آخرالزمان و مهدويت:::: آخرالزمان و مهدويت ::
حدیث روز 
 

مدیریت وبلاگ
 صفحه  نخست

 پیام
به مدير سايت

 

  تبديل به صفحه ي خانگي

 

 اضافه کردن به علاقه منديها

 

خبرنامه
خبرنامه

برای دریافت خبرنامه نام و ایمیل خود را بنویسید

نام :
ایمیل :
مشترک غیرمشترک
 
 

مطالب وبلاگ
آخرین مطالب

كلمه آخرالزمان به بخشى از زمان گفته مى‏شود كه نسبت‏به كل زمان اين دنيا بخش پايانى و نهايى آن محسوب مى‏شود. به عبارت ديگر ادوار زمانى به دو بخش تقسيم مى‏شود كه به بخش دوم آن آخرالزمان گفته مى‏شود و آغاز اين بخش دوم ظهور حضرت رسول اعظم اسلام (ص) است كه مطلع آن بعثت آن حضرت است 

     

 

 در مسیر مصیر ظهور   

دكتر فردید،‌ از دورة تاریك آخرالزّمان به «دورة قارعه» یاد می‌كرد و البته این تعبیر از قرآن كریم و آیة «القارعة ما القارعة» گرفته شده است. ایشان، واژة قارعه را به لحاظ لفظی و معنایی، مترادف با تاریكی آخرالزمان موجود در سانسكریت و نیز دین زرتشت می‌دانست. از این جهت، هر چه به ظهور نزدیك‌تر شویم، به پایان غرب نزدیك‌تر شده‌ایم. البته باید توجه داشت كه این سخن، شعار سیاسی نیست.




  • اشاره:
در ایام برگزاری جشن میلاد مسعود حضرت ولی‌عصر(ع)، به همّت بنیاد فردید مجلسی با عنوان «در مسیر مصیر ظهور» برای بزرگداشت این ایام و پاسداشت مقام استاد مرحوم، جناب سیّد احمد فردید كه به حقّ حقّش ناشناخته مانده برپا شد. در طلیعة این نشست جناب دكتر رجبی سخنرانی كوتاهی با همان عنوان ارائه كردند كه به پاس مقام آن معلم و استاد تقدیم حضورتان می‌شود.

یكی از تكیه كلام‌های استاد فقید،‌ دكتر سید احمد فردید كه تأكید فراوان بر آن تعبیر داشتند، «در مسیرِ مصیر ظهور» بود. شاید بسیاری از افراد این‌گونه تصور كنند كه پرداختن به این موضوع،‌ از نوع مباحثی است كه تاكنون شنیده‌اند و اخیراً نیز به دلایل خاصی،‌ این مسائل به صورت‌های مختلف مطرح می‌شوند. همان‌گونه كه روشن است، می‌توان در مورد موضوع واحد، از منظرهای گوناگون سخن گفت. برای مثال در خصوص یك تابلوی نقاشی، شخصی در مورد سبك هنری آن سخن می‌گوید؛ دیگری راجع به نوع مواد به كار گرفته شده در آن، و شخص دیگر به برآورد قیمت و ارزش آن پرداخته، در این باب سخن می‌گوید.‌ در این مثال، هر سه در خصوص موضوعی واحد صحبت كرده‌اند؛ لیكن چه تناسبی بین دلّال قیمت‌گذار و منقّد سبك هنری وجود دارد؟‌ لذا نباید میان سخنانی كه از منظرهای گوناگون نسبت به یك موضوع واحد بیان شده‌، خلط مبحث كرد. سخنان مرحوم فردید دربارة ظهور، قطعاً از ساحت و منظر دیگری طرح شده بود و ما نباید این نكته را فراموش كنیم.

«در مصیر ظهور» به معنای آن چیزی است كه باعث تحقق ظهور می‌شود و «در مسیر مصیر ظهور» یعنی در راه تحقق یافتن ظهور. بدیهی است كه در مقابل ظهور، پنهان بودن مطرح است ولیكن سؤال اینجاست كه چه چیزی مخفی است و باید آشكار شود؟‌ از دیدگاه حكمت فردیدی، «غائب»، ساحت حق و حقیقت است؛ بدین معنا كه با وجود اینكه حق هرگز به طور دائمی كتمان شدنی نیست،‌ پوشیده شده است. مطمئناً خورشید را نمی‌توان پوشاند، بلكه چشم‌های ما محجوب و پوشیده شده است. در حقیقت،‌ این ماییم كه غیبت كرده ایم و در حجاب هستیم و چشم‌های خود را خفّاش‌صفت از خورشید فروبسته ایم و توانایی نگاه به نور را نداریم. تحقّق ظهور، كاملاً به آمادگی ما برای گشودن چشم‌ها و دیدن نور بستگی دارد. اینجاست كه این سؤال در ذهن نقش می‌بندد: «در چه راهی قدم بگذاریم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر به غیبت خود از حق، پایان دهیم؟!»

باید گفت، عالم،‌ تجلیات حق‌تعالی است و ما نیز ظاهراً چشم داریم و دنیای اطراف خود را می‌بینیم. اما چگونه می‌بینیم؟‌ به فرمایش قرآن «یعملون ظاهراً من الحیاة الدنیا و هم عن الآخرة هم غافلون». لذا مشكل از دید ماست. پیشتر، به ما گفته شده است:

بـرگ درختان سبـز در نظر هوشیار
هر ورقش دفتری است معرفت كردگار

ولی آیا حقیقتاً آن هوشیاری وجود دارد تا در این برگ‌های سبز، اوراق دفتر معرفت را بخواند؟‌ قطعاً این «مسیر مصیر»، مسیر هوشیاری است و به تعبیری كه استاد فردید می‌فرمودند: «ابتدا خودآگاهی و بعد از آن دل آگاهی است».

در روایات اسلامی می‌خوانیم:‌ تا زمانی كه مردم،‌ شایستگی پیدا نكنند، ظهور تحقق پیدا نمی كند. مطمئناً تمام عالم، تجلّی و مظهر حق‌تعالی است؛ لیكن باید توجه داشت كه تجلیات حق ذومراتب است. در نظر شیعه، «انسان كامل»، قلب اعتقادات دینی است و تجلّی اعظم حق تنها در پیامبر اكرم(ص) و ائمة اطهار وجود دارد. از منظر دكتر فردید، «دیدن امام زمان(ع) به معنای انفتاح ساحت وجود و ساحت حضرت حق به روی انسان است؛ انسانی كه قادر به شهود ظهور اعظم حق یعنی همان باطن و ذات انسان كامل شده است».

در حقیقت،‌ رسیدن به چنین مقامی برای كسانی كه شوق دیدن امام زمان(ع) را دارند، امری است لازم و ضروری. لذا،‌ نكته‌ای كه دكتر فردید در این باب مطرح می‌كردند ـ از ساحت حكمت خودشان ـ به معنای یكی بودن «گشایش افق فردا ـ یعنی افق مهدویت ـ با گشایش افق وجود و برداشته شدن این حجاب تاریخی می‌باشد». حجابی كه لایه‌های آن در ادوار مختلف بر روی هم قرار گرفته‌اند و در دورة جدید، این حجاب ضخیم تر و تیره تر از هر زمان دیگری شده است.

سیه ابری كه اندر آسمان است
به یـاد اعظـم آخر زمان است

در هیچ دوره‌ای بسان این دوره،‌ بشر به وجوه تاریك وجود خود اصالت نداده است.

از منظر دكتر فردید،‌ غرب هرگز یك نقطة جغرافیایی و یا یك مقطع تاریخی ویژه نبوده است. بلكه غرب، وجهی از وجود است در صورتی كه غایب شود. همان‌گونه كه كرة زمین در گردش خود، در یك نقطة معین، زمانی رو به خورشید و زمانی پشت به خورشید است؛ وجود ما نیز قطعاً شرق و غربی دارد. قرآن می‌فرماید: «فالهمها فجورها و تقویٰها؛ [خداوند فجور و تقوای نفس را به آن الهام نموده و فهمانده است.]»

در حكمت خسروانی از شرق و غرب وجود تعبیر به وجه نورانی یا اهورایی و وجه تاریك یا اهریمنی می‌شود. البته باید توجه داشت همان‌گونه كه چرخش زمین موجب می‌شود شرق و غرب به طور مطلق وجود نداشته باشد و نقطه‌ای كه هم اكنون شرق است چند ساعت بعد تاریك و تبدیل به غرب شود، نمی توان گفت برخی مسائل بالذات پلید و غربی، و برخی امور ذاتاً شرقی و روشن هستند.

عرض بنده این است كه هر امری می‌تواند در ساحت غرب یا در ساحت شرق وجود انسان مطرح شود. در قرآن كریم نیز،‌ بارها از دو واژة نور و ظلمت استفاده شده است:‌ «الله ولیّ الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات إلی النور و الذین كفروا أولیاء‌هم الطاغوت یخرجونهم من النور إلی الظلمات؛ خداوند یاور و سرپرست و راهبر كسانی است كه ایمان آورده‌اند. آنها را از تاریكی‌ها به سمت روشنایی می‌برد و كسانی كه كفر ورزیدند، یاوران و سرپرستان و اولیای‌ آنها طاغوت است و آنها را از نور به سمت تاریكی می‌برند».

لذا، می‌توان تاریكی‌ها را روشن كرد و بالعكس، روشنی‌ها را تاریك. از منظر دكتر فردید،‌ اثبات خداوند عین اختفای‌ حق است و دلایل اثبات خداوند عین پوشانیدن حضرت حق است.

یـار نزدیك‌تـر از مـن به من است
وین عجب بین كه من از وی دورم

شمس تبریزی می‌فرماید:‌ تعجب می‌كنم از این كه چرا اكثر مردم به اثبات خداوند می‌پردازند در حالی كه اثبات خالق بسیار سهل و بدیهی است. مگر می‌شود چیزی نبوده باشد و هستی از عدم به وجود آمده باشد؟! همیشه هستی‌های دیگر از یك هستی به وجود آمده‌اند. بنابراین، آنچه شناختنش سخت مشكل می‌نماید، شناخت خلق است. خلقی كه شدیداً متكثّر است. لذا، اثبات وجود خدا، عین ظلمت است. شما در هیچ روایتی نخواهید خواند كه امام زمان ظهور و عالمیان را مسلمان می‌كند. بلكه در روایت می‌خوانیم كه حضرت فرموده‌اند:‌ «یملأ الأرض عدلاً و قسطاً؛ زمین را پر از عدل و قسط می‌كند».

عدالت و قسط بر مبنای حقانیت،‌ به معنی تحقق و انفتاح ساحت دین و اسلام است. زیرا اگر عدل و قسط وجود نداشته باشد، دین با تمامی احكام و جزئیاتش خلل خواهد داشت. بنابراین، مسیر مصیر ظهور،‌ مسیری جز مسیر عدالت و قسط نخواهد بود. عدالت و قسطی كه به معنای حق است و آن حق، ‌حقی است كه در حجاب تعاریف اصولی متافیزیكی قرار نگرفته و جلوه گاه آن تمام موجودات عالم و جلوه گاه خاص آن،‌ انسان كامل است.

همان‌گونه كه عرض كردم، در ذات هر انسان هم شرق و هم غرب وجود دارد، امّا نكته‌ای كه در تاریخ تمدن غرب اتفاق می‌افتد، اصالت دادن به ساحت تاریك وجود انسانی است. دكتر فردید از این مسئله، به «فرعونیت جدید» تعبیر می‌كرد. در هر دوره‌ای فرعون‌ها و نمرودهای بسیاری بوده‌اند و لیكن در هیچ دوره، فرهنگی با این مضمون كه انسان دائر مدار عالم و كائنات و اصل‌الاصول همة مبانی نظری و عملی است، به وجود نیامده بود. به همین دلیل،‌ دكتر فردید، دورة جدید را به «دورة خودبنیادی» تعبیر كرده بودند. یعنی دوره‌ای كه انسان، خودش را بنیاد و جوهر و مایة همة عالم می‌پندارد. ژان پل سارتر، این تفكر را به اوج خود رسانده بود. او معتقد بود، انسان است كه به عالم ماهیت می‌بخشد. او از عقل به «من»‌ تعبیر می‌كرد و می‌گفت هر زمان كه «من» خودش را محدود كرد، «جز من»‌ پدید می‌آید و این،‌ «من» هستم كه غیر من را تشكیل می‌دهم.

این طرز تفكر، همان حجاب اعظمی است كه به اعتقاد دكتر فردید و بنا بر نصوص قرآنی و كتب آسمانی، بشر باید این دوره از تاریكی را طی كند تا پس از آن انفتاح نور رخ دهد. لذا بشر باید در اعماق تاریكی فرو برود و احساس فرو رفتن در چاه ویل كند، تا آمادة قدم گذاشتن به دورة بعد شود.

دكتر فردید،‌ از دورة تاریك آخرالزّمان به «دورة قارعه» یاد می‌كرد و البته این تعبیر از قرآن كریم و آیة «القارعة ما القارعة» گرفته شده است. ایشان، واژة قارعه را به لحاظ لفظی و معنایی، مترادف با تاریكی آخرالزمان موجود در سانسكریت و نیز دین زرتشت می‌دانست. به هر حال، طبق اصطلاح عامیانه، تا كارد به استخوان نرسد، هرگز حركت نمی كنیم، و لذا باید این سیر به نحوی پیش رود كه موجب انكشاف جلوة اعظم حقیقت مطلق در چهرة انسان كاملی كه امام عصر و اسوه و نمونة كامل انسانی است، بشود. از این جهت، هر چه به ظهور نزدیك‌تر شویم، به پایان غرب نزدیك‌تر شده‌ایم. البته باید توجه داشت كه این سخن، شعار سیاسی نیست.

دكتر فردید معتقد بود انسان بدون «تعهد» قابل تصور نیست و این تعهد یا با الله بسته می‌شود و یا با شیطان. حكیمی كه در مسیر مصیر ظهور در حركت است، متعهد به الله است. این تعهد، صور مختلفی خواهد داشت و یك جنبة آن می‌تواند موضع سیاسی باشد.

با گشایش ساحت حق در دورانی كه بشریت بیش از هر زمان دیگر، شاهد سرگردانی‌ها و سرگشتگی‌هایی در عرصة تفكر و به صور گوناگون بحران علمی، بحران فلسفی، بحران هنر، اخلاق، سیاست و غیره می‌باشد؛ این امید را داریم كه موجب گشایش روشنایی در چشمان ما شود. امیدواریم خداوند ما را در مسیر مصیر ظهور توفیق عنایت فرماید. البته، این امر شدنی نیست مگر با دستگیری و سیر رحمانی و رحیمی كه خداوند به تناسب مراتب بندگان، به آنان عنایت می‌فرماید.

فیض روح القـدس ار باز مـدد فـرماید
دیگران هم بكنند آنچه مسیحا می‌كرد

باید فیض او هم شامل ما بشود تا این جریان به سر منزل مقصود منتهی شود؛ ان شاء الله تعالی.

محمد رجبی
ماهنامه موعود شماره 99
http://mouood.org/content/view/8765/3/


 

 نظر شما  درباره اين مقاله | آخرالزمان , [لينک مطلب]



الف- این وبلاگ به صورت خصوصی اداره می شود وهیچ گونه وابستگی به سازمان یا نهادی ندارد.
ب-کلیه احادیث مندرج در وبلاگ از کتب و سایت های معتبر استخراج شده اند
ج- وجود مطالبی در وبلاگ، به معنای تائید صحت و یا عدم صحت آن مطالب نمی باشد.
د- نقل مطالب از وبلاگ به غیر از مطالب عمومی با یا بدون ذکر منبع آزاد است
.

Copyright  2009 by Onvan. All rights reserved

سخن روز

منع وقت گذاری نسبت به ظهور امام زمان

در روایاتی كه از امامان شیعه رسیده است از هر گونه تعیین وقت ظهور مهدی نهی شده است و به آنان نسبت دروغگویی داده شده است. از زمان ظهور فقط خداوند متعال خبر دارد و كسانی كه به این كار مبادرت كنند هلاك خواهند شد.

از آن جمله ابی بصیر گوید: از امام صادق درباره قائم سئوال كردم جواب داد: وقت گزاران دروغ گفته اند، ما خاندانی هستیم كه وقت گذار نیستیم.

 

دعا و نیایش

اللهم كن لوليك

عظم البلاء

اللهم عرفنى نفسك

صلوات بر امام زمان عليه السلام

الهم ارزقنا توفيق الطاعه

دعا تعقيب نماز صبح

دعاى صبح امام زمان

صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى

الهم انا نشكو اليك



اخبار مهدویت
 

آمار وبلاگ

کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

 

 

ماه شب چهارده

 آخرین ستاره شب

آخرین منجی

علائم ظهورحضرت مهدی(عج)

غول رسانه ای

فقط خدا

جبهه فرهنگی ضد صهیونیزم

آغازی بر یک پایان

آیین اسلام

کانون شیفتگان  بوشهر

کوثر

گل نرجس

اخبار  آخرالزمان

از محضر استاد تا به خدا

الکتریکال استیودنت

ماه تابان من

مجمع فرهنگی علمدار

محبان

امام مهدی (عج)

انتظار سرخ

بارالها عطر گل

محبان مهدی (عج)

 مردی از سرزمین آفتاب

مسجد مقدس جمکران

بوی پیراهن یوسف

بوی خوش ظهور

بوی ظهور

مسیحیت یهودی

مناظرات ما و یک مسیحی

منتظر

بیا مهدی شب هجران

تا انتهای حضور

تا ظهور

منتظر مهدی (عج)

منتظران مهدی موعود

منتظرین

تویی که نمی شناختمت

جمکران نت

چشم انتظار

منجی

موعود سیاسی

مهدویت و علائم ظهور

چشم انتظاران مهدی (عج)

چند قدم تا وصال یار

حریم یاس

 مهدی فاطمه

مهدی فاطمه سلام

 نسیم ظهور

دانشجویان منتظر امام زمان

در انتظار ظهور آقام

در محضر لاهوتیان

نقد و بررسی مسیحیت

 ترویج فرهنگ  مهدویت

وصال نور

درد دل های منتظر

دریچه‌ای به سوی ملكوت

دلتنگ انتظار

هیام

یا ابا صالح المهدی ادرکنی

یا حجت ابن الحسن العسکری

دین در جهان امروز

راه یافته

روزنامه اینترنتی عصر ظهور

یا حق

یا مهدی ادرکنی

یاران امام مهدی (عج)

ریحانه النبی سلام الله علیها

سلام علی آل یاسین

سینما و صهیونیزم

یاس زهرا(س)

یاس نامه

یاور مهدی (عج)

شقایق های منتظرت

صفحات انتظار

صهیون پژوه

یک دنیا پدر

یوسف زهرا (1)

یوسف زهرا (2)

طاووس بهشت

عاشق مهدی (عج)

عاقبت آن سوار می آید

یوسف یاس

آخرالزمان و مهدویت

تبیان

عدالت خواه امروز عدالت گر فردا

عروج خدایی

عصر موعود
 پاسخگویی