تبلیغات
::آخرالزمان و مهدويت:: ::آخرالزمان و مهدويت:::: آخرالزمان و مهدويت ::
حدیث روز 
 

مدیریت وبلاگ
 صفحه  نخست

 پیام
به مدير سايت

 

  تبديل به صفحه ي خانگي

 

 اضافه کردن به علاقه منديها

 

خبرنامه
خبرنامه

برای دریافت خبرنامه نام و ایمیل خود را بنویسید

نام :
ایمیل :
مشترک غیرمشترک
 
 

مطالب وبلاگ
آخرین مطالب

كلمه آخرالزمان به بخشى از زمان گفته مى‏شود كه نسبت‏به كل زمان اين دنيا بخش پايانى و نهايى آن محسوب مى‏شود. به عبارت ديگر ادوار زمانى به دو بخش تقسيم مى‏شود كه به بخش دوم آن آخرالزمان گفته مى‏شود و آغاز اين بخش دوم ظهور حضرت رسول اعظم اسلام (ص) است كه مطلع آن بعثت آن حضرت است 

     

 

 نوروز در روایات   

اى معلى! نوروز، روزى است كه خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت كه جز او را عبادت و پرستش نكرده و به او شرك نورزند و به فرستادگان و پیامبرانش و نیز ائمه هدى ایمان بیاورند. نوروز اولین روزى است كه خورشید در آن طلوع كرد و باد در آن وزیدن گرفت و در آن روز درخشندگى زمین خلق شد. نوروز روزى است كه كشتى نوح بر كوه جودى كناره گرفت و نوروز روزى است كه افرادى كه از خانه هاى خود خارج شده و به آزمایش الهى از دنیا رفتند، مجددا به دنیا بازگشتند.

 

عید نوروز یكى از سنتهاى ملى و اعیاد ایرانیان است، كه از دیرباز مورد توجه بوده و قوم ایرانى ارزش و اهمیت خاصى براى این عید قائل بوده است.
اما براى كسانى كه معتقدند همه چیز را باید از منتظر دین مورد بررسى و نفى و اثبات قرارداد، این پرسش مطرح است، كه آیا دین اسلام و پیشوایان دین نسبت به این موضوع موضعگیرى خاصى داشته اند یا خیر؟ آیا مى توان از فنون دینى به چیزى دست یافت كه دلالت بر تایید و یا رد این سنت ایرانى از سوى پیشوایان دین كند.
در مجموع مى توان گفت كه ما در متون روایى شیعه، در موضوع یادشده با دو دسته روایت روبرو هستیم; دسته نخست، روایاتى كه سنت ایرانى نوروز، در آنها مورد تایید قرار گرفته و «روزنوروز» مبارك قلمداد شده است. دسته دوم; روایاتى كه این سنت را تایید نكرده و آن را سنتى خلاف اسلام شمرده اند.
در اینجا براى آشنایى شما عزیزان به نمونه هایى از دو دسته روایات اشاره مى كنیم.

1. دسته اول روایات

معلى بن خنیس از امام صادق (ع)، روایتى را نقل كرده كه در آن ضمن بزرگداشت نوروز، وقایع مختلف تاریخى برنوروز منطبق شده است. متن روایت یادشده از این قرار است:

معلى بن خنیس قال: دخلت على الصادق جعفربن محمد، علیه السلام، یوم النیروز فقال، علیه السلام، اتعرف هذا الیوم؟ قلت: جعلت فداك، هذا یوم تعظمه العجم و تتهادى فیه، فقال ابوعبدالله الصادق، علیه السلام، والبیت العتیق الذى بمكة ما هذا الامر قدیم افسره لك حتى تفهمه. قلت: یا سیدى ان علم هذا من عندك احب الى من ان یعیش امواتی و تموت اعدائى! فقال: یا معلى! ان یوم النیروز هوالیوم الذى اخذ الله فیه مواثیق العباد ان یعبدوه و لایشركوا به شیئا و ان یؤمنوا برسله و حججه، و ان یؤمنوا بالائمه، علیه السلام، و هو اول یوم طلعت فیه الشمس، و هبت به الریاح، و خلقت فیه زهرة الارض، و هو الیوم الذى استوت فیه سفینة نوح، علیه السلام، على الجودى، و هو الیوم الذى احیى الله فیه الذین خرجوا من دیارهم و هم الوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم (75) و هو الیوم الذى نزل فیه جبرئیل على النبى صلى الله علیه وآله و هو الیوم الذى حمل فیه رسول الله صل الله علیه وآله امیرالمؤمنین على، علیه السلام، منكبه حتى رمى اصنام قریش من فوق البیت الحرام فهشمها، و كذلك ابراهیم، علیه السلام، و هو الیوم الذى امر النبى، صل الله علیه وآله، اصحابه ان یبایعوا علیا، علیه السلام، بامرة المؤمنین، و هو الذى وجه النبى، صل الله علیه، علیا الى وادى الجن یاخذ علیهم بالبیعة له، و هو الیوم الذى بویع لامیرالمؤمنین، علیه السلام، فیه البیعة الثانیه، و هو الیوم الذى ظفر فیه باهل النهروان و قتل ذالثدیة و هو الیوم الذى یظهر فیه قائمنا و ولاة الامر و هو الیوم الذى یظفر فیه قائمنابالدجال فیصلبه على كناسة الكوفة، و ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج، لانه من ایامنا و ایام شیعتنا، حفظته العجم و ضیعتمو انتم ... (2) معلى بن خنیس گوید: در روز نوروز بر امام صادق علیه السلام وارد شدم، ایشان فرمودند كه آیا این روز را مى شناسى؟

عرض كردم: فدایت گردم این روز، روزى است كه غیر عربها (ایرانیان) آن را گرامى داشته و به یكدیگر هدیه مى دهند، امام صادق، علیه السلام، فرمودند: قسم به خانه عتیقى كه در مكه هست این (تعظیم و هدیه دادن) ریشه طولانى و قدیمى دارد و براى تو آن را توضیح مى دهم تا از آن مطلع شوى، گفتم: اى آقاى من چنانچه این مطلب را از تو بیاموزم براى من بهتر از زنده شدن مردگانم و مردن دشمنان من است. حضرت فرمود: اى معلى! نوروز، روزى است كه خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت كه جز او را عبادت و پرستش نكرده و به او شرك نورزند و به فرستادگان و پیامبرانش و نیز ائمه هدى ایمان بیاورند. نوروز اولین روزى است كه خورشید در آن طلوع كرد و باد در آن وزیدن گرفت و در آن روز درخشندگى زمین خلق شد. نوروز روزى است كه كشتى نوح بر كوه جودى كناره گرفت و نوروز روزى است كه افرادى كه از خانه هاى خود خارج شده و به آزمایش الهى از دنیا رفتند، مجددا به دنیا بازگشتند. در این نوروز است كه جبرئیل بر پیامبر اكرم، صل الله علیه وآله، نازل شد و درست در همین روز است كه پیامبر اسلام، حضرت على را بر شانه خود گذاشت تا او بتهاى قریش را از بیت الحرام پایین كشید و آنها را درهم شكست.

نوروز روزى است كه پیامبر به اصحابش دستور داد تا در مورد خلافت و ولایت مؤمنان با حضرت على علیه السلام بیعت كنند و در همین نوروز بود كه پیامبر، صل الله علیه وآله، على، علیه السلام، را به سوى جنیان فرستاد براى او از آنان یعت بگیرد. نوروز روزى است كه براى حضرت على بیعت مجدد گرفته شد و نوروز روزى است كه حضرت على، علیه السلام، بر اهل نهروان پیروز شد و ذوالثدیه را كشت و نوروز روزى است كه قائم ما در آن روز ظاهر مى گردد و بالاخره نوروز روزى است كه قائم ما در این روز بر دجال پیروز مى شود و او را بر زباله دان كوفه آویزان مى كند و هیچ نوروزى نیست مگر آنكه ما در آن روز توقع ظهور حضرت حجت، عجل الله تعالى فرجه الشریف، را داریم چرا كه این روز، از روزهاى ما و شیعیان ما است كه عجم (ایرانیان) آنرا گرامى دشته ولى شما آنرا ضایع نمودید ...

آنگونه كه از حدیث فوق به دست آمد، روز نوروز پیوند عمیقى با مساله ولایت و رهبرى مسلمانان دارد، از این روى شایسته است كه عید نوروز را جشن ولایت دانسته و پیوسته در آن به یاد ظهور منجى عالم بشریت حضرت امام زمان، عجل الله تعالى فرجه الشریف، باشیم.

2. دسته دوم روایات

روایتى از حضرت امام موسى بن جعفر، علیه السلام، نقل شده كه ظاهر آن دلالت بر عدم تایید سنت نوروز از سوى پیشوایان دارد. در این روایت چنین آمده است:

حكى ان المنصور تقدم الى موسى بن جعفر علیه السلام بالجلوس للنهنتة فى یوم النیروز و قبض ما یحمل الیه فقال: انى قد فتشت الاخبار عن جدى رسول الله فلم اجد لهذا العید خبرا و انه سنة الفرس و محاها ان اسلام و معاذ الله ان نحیى ما محاها الاسلام فقال المنصور انما نفعل هذا سیاسة للجند فسالتك بالله العظیم الا جلست فجلس (3)

حكایت شده كه منصور به سوى امام كاظم علیه السلام فرستاد تا در روز نوروز براى تهنیت جلوس كند و آنچه بسوى او حمل مى شد، بگیرد. حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسى كردم و در آنها براى این عید خبرى نیافتم و این سنت ایرانیان است كه اسلام آنرا محو كرده است و به خدا پناه مى برم كه چیزى را كه اسلام محو كرده احیاء كنم. منصور در پاسخ گفت: ما این كار را براى اداره (سرگرمى) لشكریان انجام مى دهیم و تو را به خداى بزرگ سوگند مى دهم كه در این مجلس بنشینى و آنگاه حضرت نشست.

مرحوم مجلسى در بحارالانوار روایت یادشده را مورد نقد و بررسى قرارداده و مى فرماید:

«هذا الخبر مخالف لاخبار المعلى و یدل على عدم اعتبار النیروز شرعا و اخبار المعلى اقوى سندا و اشهر بین الاصحاب » (4)

این خبر با اخبار معلى بن خنیس مخالفت داشته و دلالت بر بى اعتبارى نوروز از جهت شرعى مى كند، اما اخبار معلى از نظر سند قویتر بوده و در نزد اصحاب شهرت بیشترى دارد.

اما توجیهات دیگرى نیز براى این روایت مطرح است كه باختصار به آنها اشاره مى كنیم:

1. این روایت به احتمال بسیار قوى در مقام تقیه اى بیان شده و حضرت در صدد بیان حكم واقعى عید نوروز نبوده است. زیرا منصور اصرار شدیدى براى حضور حضرت در جلسه داشته و مى خواسته از آن بهره بردارى سیاسى كند، اما امام نمى خواست از وجودش سوء استفاده شود و حضرت براى اینكه در این جلسه حضور پیدا نكند به دنبال عذرى بوده است. خصوصا كه این مجلس براى نظامیان برپا شده بود و از حساسیت ویژه اى برخوردار بوده است.

2. پاسخ دیگر آنكه عید نوروز سنت دیرینه اى بوده و همگان هم از آن اطلاع داشته اند. در صورتى كه این عید مطلوب اسلام و شرع نبوده، چرا در این رابطه روایت صریح و متقنى وجود ندارد و این مورد از مواردى است كه مورد ابتلاءبخش وسیعى از مسلمانان است و در صورتى كه حدیث معتبرى وجود داشت، حتما نقل مى شد.

3. سومین پاسخ آنكه علما و فقهاى بسیارى آن را تایید كرده اند. به عنوان نمونه احمدبن فهد الحلى مى گوید: یوم النیروز یوم جلیل (القدر) و تعیینه من السنة غامض مع ان معرفته امر مهم من حیث انه تعلق به عبادة مطلوبة للشارع و الامتثال موقوف على معرفته (5)

روز نوروز، روز با ارزشى است ولى معین كردن آن در سال مشكل است با اینكه شناخت آن (نوروز) امر مهمى است چرا كه عبادتى كه مورد نظر شارع است به آن روز تعلق گرفته است و اطاعت آن عبارت متوقف بر شناخت آنست.

پس در نتیجه عید نوروز مورد تایید روایات متعددى است و روایت معتبرى كه بر بى اعتبارى آن از نظر اسلام دلالت كند، وجود ندارد

دعاى هنگام تحویل سال
یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا ال احسن الحال

اى دگرگون كننده قلبها و دیده ها! اى تدبیرگر شبان و روزان! اى متحول كننده سالها و حالتها! حالات ما را به نیكوترین حالات تبدیل نما!

این دعا بر چهار نكته اساسى تاكید دارد 1- تحول 2- محور تحول 3- متحول كننده 4- هدف تحول

1-اصل تحول

این دعا به واژه هاى مختلفى تحول و دگرگونى را در همه ابعادش مطرح مى كند، دگرگونى در قلب و دیده و شب و روز و سال و حوادث جارى در آن و حالات انسانى.

بر طبق این دعا جهان در عین سكون داراى تغییر و تحول عمیقى در درون خویش است و دامنه این تحول آنچنان گسترده است كه از عالم خارج و آفاق گرفته تا عالم درون و انفس را شامل مى شود و در واقع لازمه بقاء جهان به تحول و دگرگونى است.

2- محور تحول (محول)

این دعا علاوه بر اصل تحول و گستردگى آن به محول یعنى متحول شونده هم اشاره مى كند، آنگونه كه طبیعت از خواب زمستانى بیدار شده و بیابانها و كوهها لباس سبز رنگ زیبایى مى پوشد و طراوت و نشاط خاصى مى یابد و گلهاى رنگارنگ زینت بخش زمین مى شوند، گل سرسبد هستى و خلیفة الله یعنى انسان هم باید متحول شود، تحول در همه ابعاد روحى و روانى او اعم از اندیشه، تفكرات، طرز نگرشها و باورها ... صورت پذیرد.

انسان مؤمن همیشه باید به فكر تحول در درون خود باشد و لازمه تكامل یافتن انسان متحول شدن اوست، این دعا بطور ظریفى به دگرگونى طبیعت و دگرگونى حالات انسانى اشاره مى كند.

3- آواى توحید (محول)

در سرتاسر دعا و در هر فقره آن سخن از توحید است، دگرگون كننده قلبها و دیده ها پشت سرهم در آمدن شب و روز و رقم خوردن حوادث سال و حالات انسانى همه از قدرت و حكمت الهى سرچشمه گرفته است و برخلاف آنان كه براى هریك از این عناوین خدایى قایل بودند به ارباب انواع اعتقاد داشتند، این دعا تاكید مى كند كه همه اینها یك خدا دارد و درواقع این دعا از كثرت گرایى به توحید دعوت مى كند.

4. هدف تحول (محول الیه)

هدف این تحول عظیم كه از اعماق طبیعت آغاز شده و به حالات انسان رسیده است، اینست كه حالات انسانى به بهترین حالات یعنى قرب الهى تبدیل شود.

احسن حال و قرب الهى هدف این تحول بزرگ است، با این نگرش دعاى مزبور یك نظام آموزشى عقیدتى به معناى كامل است.

آداب دینى عید نوروز
در روایات، اعمال و آداب مختلفى براى این روز بیان شده كه خود حاكى از ارزش و اهمیت این روز دارد:

1. طهارت و پاكیزگى

این دستورالعمل شبیه آدابى است كه در سایر اعیاد اسلامى رعایت مى شود.

قال الصادق علیه السلام «اذا كان یوم النیروز فاغتسل والبس انظف ثیابك و تطیب باطیب طیبك و تكون ذلك الیوم صائما» (6)

هرگاه نوروز فرا رسد غسل كرده و پاكیزه ترین لباسهایت را پوشیده و از معطرترین عطرهایت استفاده كن و آن روز را روزه بگیر.

2. هدیه دادن

از امیرالمؤمنین على علیه السلام چنین نقل شده كه فرمودند «اتى على علیه السلام بهدیة النیروز فقال علیه السلام ما هذا؟ فقالوا یا امیرالمؤمنین الیوم النیروز! فقال علیه السلام اصنعوان كل یوم نیروزا» (7)

در روز نوروز هدیه اى براى امیرالمؤمنین على علیه السلام آورده شد. حضرت فرمودند این هدیه چیست؟ آنان پاسخ دادند امیرالمؤمنین امروز نوروز است امام فرمودند: هر روز را براى ما نوروز كنید. در هدیه آنچه مهم است، ارتباط روحى و ایجاد محبت است نه مقدار و كیفیت ... و در این زمینه نباید به تكلف افتاد.

امام صادق علیه السلام در مورد اهمیت هدیه مى فرماید: «تهادوا تحابوا فان الهدیة تذهب بالضغائن.»

به یكدیگر هدیه دهید تا بین شما محبت ایجاد شود زیرا هدیه كینه ها را از بین مى برد.

3. پیامبر اكرم در مورد یاد و ذكر خدا در اعیاد چنین مى فرماید: «زینوا اعیادكم بالتكبیر»

اعیاد خود را با یاد و ذكر عظمت خدا زینت دهید.

4. صله رحم و دیدار با دوستان

در این روز ارتباط با بستگان و فامیل ار اعمال نیكو و شایسته است، در روایات، نتایج و آثار فراوانى براى صله رحم بیان شده است قال الباقر علیه السلام «صلة الارحام تزكى الاعمال و تنمى الاموال و تدفع البلوى و تنسى ء الاجل » (9)

ارتباط با خویشان، اعمال را پاكیزه مى كند، دارائیها را افزایش مى دهد و بلاهارا دور مى كند و مرگ آدمى را به تاخیر مى اندازد.

اگر افرادى از بستگان قطع ارتباط كرده باشند، مناسب است انسان مؤمن در ایجاد ارتباط پیشقدم شده و به كینه توزیها و وسوسه هاى شیطان پشت پا بزند، رسول گرامى اسلام مى فرماید: «صل من قطعك و احسن الى من اساء الیك و قل الحق و لو علیك » (9)

با آنكه با تو قطع ارتباط كرده، ارتباط ایجاد كن و آنكس كه به تو بدى كرده به او نیكویى بنما و حق را گرچه به ضررت باشد اظهار كن.

علاوه بر دیدار از فامیل، دیدار و زیارت برادران دینى ارزش بسیارى دارد، چنانكه در روایت آمده كه زیارت برادر دینى، زیارت خداوند محسوب مى شود. قال الصادق علیه السلام «من زار اخاه فى الله، قال الله عزوجل ایاى زرت و ثوابك على و لست ارضى لك ثوابا دون الجنة » (10)

هرگاه كسى برادرش را در راه خدادیدار كند، خداوند مى فرماید: تو مرا زیارت كردى و پاداش تو بر من است و براى تو ثوابى كمتر از بهشت راضى نمى شوم.


پى نوشتها:
1) سوره بقره(2)، آیه 243.

2) مجلسى محمدباقر، بحارالانوار، ج 56، ص 92

3) بحارالانوار ج 56 ص 100. ابن شهرآشوب، المناقب ج 4 ص 319

4) همان.

5) المهذب البارع به نقل از بحارالانوار ج 56 ص 117

6)محمد رى شهرى،میزان الحكمة ج 7 ص 132

7)شیخ صدوق من لایحضرالفقیه ج 3 ص 219

8) بحارالانوار ج 56، ص 100 المناقب ج 4 ص 319

9)محمد رى شهرى میزان الحكمة ج 4 ص 84

10) همان، ج 7 ص 86

11)همان، ج 7 ص 297

 

ماهنامه موعود شماره 7

منبع : http://mouood.org/content/view/1076/3/


 

 نظر شما  درباره اين مقاله | عمومی , [لينک مطلب]



الف- این وبلاگ به صورت خصوصی اداره می شود وهیچ گونه وابستگی به سازمان یا نهادی ندارد.
ب-کلیه احادیث مندرج در وبلاگ از کتب و سایت های معتبر استخراج شده اند
ج- وجود مطالبی در وبلاگ، به معنای تائید صحت و یا عدم صحت آن مطالب نمی باشد.
د- نقل مطالب از وبلاگ به غیر از مطالب عمومی با یا بدون ذکر منبع آزاد است
.

Copyright  2009 by Onvan. All rights reserved

سخن روز

منع وقت گذاری نسبت به ظهور امام زمان

در روایاتی كه از امامان شیعه رسیده است از هر گونه تعیین وقت ظهور مهدی نهی شده است و به آنان نسبت دروغگویی داده شده است. از زمان ظهور فقط خداوند متعال خبر دارد و كسانی كه به این كار مبادرت كنند هلاك خواهند شد.

از آن جمله ابی بصیر گوید: از امام صادق درباره قائم سئوال كردم جواب داد: وقت گزاران دروغ گفته اند، ما خاندانی هستیم كه وقت گذار نیستیم.

 

دعا و نیایش

اللهم كن لوليك

عظم البلاء

اللهم عرفنى نفسك

صلوات بر امام زمان عليه السلام

الهم ارزقنا توفيق الطاعه

دعا تعقيب نماز صبح

دعاى صبح امام زمان

صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى

الهم انا نشكو اليك



اخبار مهدویت
 

آمار وبلاگ

کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

 

 

ماه شب چهارده

 آخرین ستاره شب

آخرین منجی

علائم ظهورحضرت مهدی(عج)

غول رسانه ای

فقط خدا

جبهه فرهنگی ضد صهیونیزم

آغازی بر یک پایان

آیین اسلام

کانون شیفتگان  بوشهر

کوثر

گل نرجس

اخبار  آخرالزمان

از محضر استاد تا به خدا

الکتریکال استیودنت

ماه تابان من

مجمع فرهنگی علمدار

محبان

امام مهدی (عج)

انتظار سرخ

بارالها عطر گل

محبان مهدی (عج)

 مردی از سرزمین آفتاب

مسجد مقدس جمکران

بوی پیراهن یوسف

بوی خوش ظهور

بوی ظهور

مسیحیت یهودی

مناظرات ما و یک مسیحی

منتظر

بیا مهدی شب هجران

تا انتهای حضور

تا ظهور

منتظر مهدی (عج)

منتظران مهدی موعود

منتظرین

تویی که نمی شناختمت

جمکران نت

چشم انتظار

منجی

موعود سیاسی

مهدویت و علائم ظهور

چشم انتظاران مهدی (عج)

چند قدم تا وصال یار

حریم یاس

 مهدی فاطمه

مهدی فاطمه سلام

 نسیم ظهور

دانشجویان منتظر امام زمان

در انتظار ظهور آقام

در محضر لاهوتیان

نقد و بررسی مسیحیت

 ترویج فرهنگ  مهدویت

وصال نور

درد دل های منتظر

دریچه‌ای به سوی ملكوت

دلتنگ انتظار

هیام

یا ابا صالح المهدی ادرکنی

یا حجت ابن الحسن العسکری

دین در جهان امروز

راه یافته

روزنامه اینترنتی عصر ظهور

یا حق

یا مهدی ادرکنی

یاران امام مهدی (عج)

ریحانه النبی سلام الله علیها

سلام علی آل یاسین

سینما و صهیونیزم

یاس زهرا(س)

یاس نامه

یاور مهدی (عج)

شقایق های منتظرت

صفحات انتظار

صهیون پژوه

یک دنیا پدر

یوسف زهرا (1)

یوسف زهرا (2)

طاووس بهشت

عاشق مهدی (عج)

عاقبت آن سوار می آید

یوسف یاس

آخرالزمان و مهدویت

تبیان

عدالت خواه امروز عدالت گر فردا

عروج خدایی

عصر موعود
 پاسخگویی