تبلیغات
::آخرالزمان و مهدويت:: ::آخرالزمان و مهدويت:::: آخرالزمان و مهدويت ::
حدیث روز 
 

مدیریت وبلاگ
 صفحه  نخست

 پیام
به مدير سايت

 

  تبديل به صفحه ي خانگي

 

 اضافه کردن به علاقه منديها

 

خبرنامه
خبرنامه

برای دریافت خبرنامه نام و ایمیل خود را بنویسید

نام :
ایمیل :
مشترک غیرمشترک
 
 

مطالب وبلاگ
آخرین مطالب

كلمه آخرالزمان به بخشى از زمان گفته مى‏شود كه نسبت‏به كل زمان اين دنيا بخش پايانى و نهايى آن محسوب مى‏شود. به عبارت ديگر ادوار زمانى به دو بخش تقسيم مى‏شود كه به بخش دوم آن آخرالزمان گفته مى‏شود و آغاز اين بخش دوم ظهور حضرت رسول اعظم اسلام (ص) است كه مطلع آن بعثت آن حضرت است 

     

 

 حافظ و مهدویت   

حافظ و مهدویت

همانگونه كه ذكر شد، مهدویت و نوید ظهور مصلح غیبی در اسلام بسیار قدیمی و ریشه دار است، لیكن نباید غافل بود كه این امر اختصاص به شیعیان ندارد، بلكه این اعتقاد در میان عامه مسلمین وجود دارد و همچنین ادیان دیگر نیز ظهور آن حضرت را قطعی می دانند، ولی هركدام، از این منجی، به گونه ای تعبیر كرده اند. حافظ درباره غیبت آن حضرت می گوید:


  • تا نیست غیبتی نبود لذت حضور ازدست غیبت تو شكایت نمی كنم

  • ازدست غیبت تو شكایت نمی كنم ازدست غیبت تو شكایت نمی كنم

یا در جای دیگر:


  • جانم بسوختی و به جان دوست دارمت ای غایب از نظر به خدا می سپارمت ای غایب از نظر به خدا می سپارمت

  • ای غایب از نظر به خدا می سپارمت ای غایب از نظر به خدا می سپارمت

امام رضا، علیه السلام، درباره غیبت آن حضرت چنین می فرماید:

چهارمین فرزند من، خداوند او را در پشت پرده غیبت پنهان می سازد. تا وقتی كه خود می خواهد.1

در كتاب مجموعه زندگی چهارده معصوم آمده است: عارف نامی حافظ شیراز كه به زیارت جان باهرالنور امام زمان، عجّل اللّه تعالی فرجه، تشرّف حاصل كرده است، شرایط زیارت حجت عصر را چنین وصف می كند:

این عجب بین كه چه نوری زكجا می بینم خانه می بینی و من خانه خدا می بینم فكر دورست همانا كه خطا می بینم خواهم از زلف بتان نافه گشایی كردن

در خرابات مغان نور خدا می بینم جلوه بر من مفروش ای ملك الحاج كه تو خواهم از زلف بتان نافه گشایی كردن خواهم از زلف بتان نافه گشایی كردن

استاد علی دوانی در كتاب شوق مهدی مطلبی را درمورد حافظ و حضرت مهدی آورده است:

در اشعار هیچ یك از شاعران بزرگ غیر از حافظ نمی بینیم كه تا این حد ابیاتی مناسب با اعتقاد شیعیان درباره امام زمان، علیه السلام، آمده باشد و تقریبا كمتر غزلی است كه بیتی یا ابیاتی از آن مناسب با وصف حال امام غایب ازنظر نباشد.

لسان الغیب در غزلهای شورانگیز خود بارها سروده است:


  • خرمن سوختگان را همه گو باد ببر اشكم احرام طواف حرمت می بندد اشكم احرام طواف حرمت می بندد اشكم احرام طواف حرمت می بندد

  • گرچه از خون دل ریش دمی طاهر نیست روی بنما و وجود خودم از یاد ببر اشكم احرام طواف حرمت می بندد اشكم احرام طواف حرمت می بندد

روی و ریای خلق به یك سو نهاده ایم بازآ كه ریخت بی گل رویت بهار عمر دل بی تو به جان آمد وقت است كه بازآیی بگشای لب كه فریاد از مرد و زن برآید بنمای رخ كه خلقی واله شوند و حیران

عمریست تا به راه غمت رو نهاده ایم ای خرّم از فروغ رخت لاله زار عمر ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی بنمای رخ كه خلقی واله شوند و حیران بنمای رخ كه خلقی واله شوند و حیران

از اینها جالبتر اینكه حافظ نام «مهدی» را صریحا آورده و از ظهور و نابودی «دجّال» - مظهر ریا و تزویر و بدی و پلیدی - سخن گفته است:


  • بگو بسوز كه «مهدی» دین پناه رسید! كجاست صوفی دجّال چشم ملحد شكل

  • كجاست صوفی دجّال چشم ملحد شكل كجاست صوفی دجّال چشم ملحد شكل

شباهت حضرت مهدی به پیامبران الهی درشعر حافظ

در حضرت نشانه هایی از پیامبران الهی وجود دارد كه به احادیثی در این رابطه اشاره می كنیم:

مهدی قائم از نسل علی بن ابیطالب، علیه السلام، است كه در اخلاق و اوصاف، شكل و سیما، شكوه و هیبت چون عیسی بن مریم است. خداوند به همه پیامبران هرچه داده، به او نیز داده، با اضافاتی.2

همچنین در روایت دیگری از كتاب اثبات الرجعة فضل بن شاذان از امام صادق، علیه السلام، آورده است:

هیچ معجزه ای از معجزات انبیاء و اوصیا نیست مگر اینكه خداوند تبارك و تعالی مثل آن را به دست قائم، علیه السلام، ظاهر می گرداند تا بر دشمنان اتمام حجت كند.3

و در حدیث دیگری امام صادق، علیه السلام، می فرمایند:

و در آن هنگام كه آقای ما قائم، علیه السلام، به خانه خدا تكیه زده می گوید: ای مردم هركس می خواهد آدم و شیث را ببیند، بداند كه من آدم و شیث هستم و هركس می خواهد نوح و فرزندش سام را ببیند، بداند كه من نوح و سامم و هركس كه می خواهد ابراهیم و اسماعیل را ببیند، بداند كه من همان ابراهیم و اسماعیل می باشم، و هركس می خواهد موسی و یوشع را ببیند، من همان موسی و یوشع هستم، و هركس می خواهد عیسی و شمعون را ببیند من همان عیسی و شمعون هستم و هركس می خواهد محمد، صلّی اللّه علیه وآله، و علی، علیه السلام، را ببیند من همان محمد و امیرالمؤمنین، علیهماالسلام، هستم و هركس می خواهد حسن و حسین را ببیند من همان حسن و حسینم و هر كس می خواهد امامان از ذریه حسین، علیه السلام، را ببیند بداند كه من همان ائمه اطهار هستم، دعوتم را بپذیرید و به نزدم جمع شوید كه هرچه گفته اند و هرچه نگفته اند به شما خبر دهم.4

احادیث فوق دلالت دارد كه تمام صفات انبیا و ائمه، علیهم السلام، در وجود حضرت جمع است و چه خوش گفته اند: «آنچه خوبان همه دارند تو یكجا داری».

حافظ نیز این نكته را زیبا سروده:


  • باز آید و از كعبه احزان به در آیی حافظ مكن اندیشه كه آن یوسف مه روی

  • حافظ مكن اندیشه كه آن یوسف مه روی حافظ مكن اندیشه كه آن یوسف مه روی

یا :


  • چون نیك بدیدم به حقیقت به از آنی گفتند خلایق كه تویی یوسف ثانی

  • گفتند خلایق كه تویی یوسف ثانی گفتند خلایق كه تویی یوسف ثانی

* برگرفته از كتاب دلبری برگزیده ام...

1. بشارة الاسلام، ص 51.

2. روزگار رهایی، ج 1، ص 130.

3. غیبت نعمانی، ص 13.

4. همان.



 

 نظر شما  درباره اين مقاله | عمومی , [لينک مطلب]



الف- این وبلاگ به صورت خصوصی اداره می شود وهیچ گونه وابستگی به سازمان یا نهادی ندارد.
ب-کلیه احادیث مندرج در وبلاگ از کتب و سایت های معتبر استخراج شده اند
ج- وجود مطالبی در وبلاگ، به معنای تائید صحت و یا عدم صحت آن مطالب نمی باشد.
د- نقل مطالب از وبلاگ به غیر از مطالب عمومی با یا بدون ذکر منبع آزاد است
.

Copyright  2009 by Onvan. All rights reserved

سخن روز

منع وقت گذاری نسبت به ظهور امام زمان

در روایاتی كه از امامان شیعه رسیده است از هر گونه تعیین وقت ظهور مهدی نهی شده است و به آنان نسبت دروغگویی داده شده است. از زمان ظهور فقط خداوند متعال خبر دارد و كسانی كه به این كار مبادرت كنند هلاك خواهند شد.

از آن جمله ابی بصیر گوید: از امام صادق درباره قائم سئوال كردم جواب داد: وقت گزاران دروغ گفته اند، ما خاندانی هستیم كه وقت گذار نیستیم.

 

دعا و نیایش

اللهم كن لوليك

عظم البلاء

اللهم عرفنى نفسك

صلوات بر امام زمان عليه السلام

الهم ارزقنا توفيق الطاعه

دعا تعقيب نماز صبح

دعاى صبح امام زمان

صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى

الهم انا نشكو اليك



اخبار مهدویت
 

آمار وبلاگ

کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

 

 

ماه شب چهارده

 آخرین ستاره شب

آخرین منجی

علائم ظهورحضرت مهدی(عج)

غول رسانه ای

فقط خدا

جبهه فرهنگی ضد صهیونیزم

آغازی بر یک پایان

آیین اسلام

کانون شیفتگان  بوشهر

کوثر

گل نرجس

اخبار  آخرالزمان

از محضر استاد تا به خدا

الکتریکال استیودنت

ماه تابان من

مجمع فرهنگی علمدار

محبان

امام مهدی (عج)

انتظار سرخ

بارالها عطر گل

محبان مهدی (عج)

 مردی از سرزمین آفتاب

مسجد مقدس جمکران

بوی پیراهن یوسف

بوی خوش ظهور

بوی ظهور

مسیحیت یهودی

مناظرات ما و یک مسیحی

منتظر

بیا مهدی شب هجران

تا انتهای حضور

تا ظهور

منتظر مهدی (عج)

منتظران مهدی موعود

منتظرین

تویی که نمی شناختمت

جمکران نت

چشم انتظار

منجی

موعود سیاسی

مهدویت و علائم ظهور

چشم انتظاران مهدی (عج)

چند قدم تا وصال یار

حریم یاس

 مهدی فاطمه

مهدی فاطمه سلام

 نسیم ظهور

دانشجویان منتظر امام زمان

در انتظار ظهور آقام

در محضر لاهوتیان

نقد و بررسی مسیحیت

 ترویج فرهنگ  مهدویت

وصال نور

درد دل های منتظر

دریچه‌ای به سوی ملكوت

دلتنگ انتظار

هیام

یا ابا صالح المهدی ادرکنی

یا حجت ابن الحسن العسکری

دین در جهان امروز

راه یافته

روزنامه اینترنتی عصر ظهور

یا حق

یا مهدی ادرکنی

یاران امام مهدی (عج)

ریحانه النبی سلام الله علیها

سلام علی آل یاسین

سینما و صهیونیزم

یاس زهرا(س)

یاس نامه

یاور مهدی (عج)

شقایق های منتظرت

صفحات انتظار

صهیون پژوه

یک دنیا پدر

یوسف زهرا (1)

یوسف زهرا (2)

طاووس بهشت

عاشق مهدی (عج)

عاقبت آن سوار می آید

یوسف یاس

آخرالزمان و مهدویت

تبیان

عدالت خواه امروز عدالت گر فردا

عروج خدایی

عصر موعود
 پاسخگویی